در
تاریخ ازدواج علی (ع) و حضرت زهرا (س) اختلاف است و کسی که قدیمیترین
تاریخ را نقل کرده، یعقوبی میباشد که نوشته است: رسولالله دو ماه پس از
ورود به مدینه حضرت زهرا (س) را به تزویج حضرت علی (ع) در آورد؛ این در
حالی بود که گروهی از مهاجرین وی را از رسولالله (ص) خواستگاری کرده بودند
و هنگامی که رسول خدا (ص) وی را به حضرت علی (ع) تزویج کرد، گِله کردند و
آن حضرت فرمود:
کلینی
در روضه کافی با سندی از سعید بن مسیّب نقل میکند که در مورد هجرت گفت:
به علی بن حسین (ع) گفتم: چه وقت رسول الله (ص) حضرت فاطمه (س) را به حضرت
علی (ع) تزویج کرد؟ فرمود: یک سال پس از هجرت به مدینه و در آن هنگام فاطمه
نُه ساله بود.این قول با آنچه که طبری از واقدی با استناد به امام باقر (ع) روایت میکند، سازگارتر است. آن حضرت فرمود:
«علی بن ابیطالب (ع) در چند شب باقیمانده از ماه صفر تا شروع سال دوّم هجری حضرت با فاطمه (س) ازدواج کرد»
در
جای دیگری با همین سند گفتار خویش را تکمیل میکند و مینویسد: در ماه ذی
الحجه و در آغاز بیست و دومین ماه هجرت، حضرت علی (ع) بر فاطمه (س) وارد
شد.
ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین همین مطلب طبری را نوشته و در ادامه
دارد که: ... و بعد از بازگشت از غزوه بدر علی (ع) بر فاطمه (س) وارد شد
بنابراین آنچه را که در مورد تاریخ ازدواج است سخن طبری است که میگوید:
چند شب باقیمانده از ماه صفر، و در مورد مصباح المجتهد آمده است که: در اول
ذی الحجه سال دوم هجری رسول الله (ص) حضرت فاطمه (س) را به خانۀ
امیرالمؤمنین فرستاد. بنابراین فاصلۀ زمان عقد تا عروسی تقریباً ده ماه بوده است. و شاید عجله
پیامبر اکرم (ص) در اجرای صیغه عقد، برای این بوده است که جواب روشنی به
خواستگارها داده باشد و عجله نکردن در بر پایی مراسم عروسی برای این بوده
است که فاطمه (س) به ظاهر به رشد و نموّ بیشتری از لحاظ جسم و قوا به حدّ
زنان برسد.
خواستگاری
طبرسی
در اعلام الوری از علی بن ابراهیم قمی نقل میکند که: وقتی رسول الله (ص)
منزلهای خود را در مدینه بنا میکرد، فاطمه (س) نزد او به سر میبرد. در
این هنگام ابوبکر از او خواستگاری کرد و آن حضرت در جواب فرمود:
«منتظر امر خدای عزوجل هستم»
سپس
عُمر به خواستگاری آمد که همین جواب را به او داد. آن گاه به حضرت علی (ع)
گفتند: چرا فاطمه (س) خواستگاری نمیکنی؟ حضرت فرمود:
«به خدا قسم که چیزی ندارم»
به
ایشان گفته شد: رسول الله (ص) از تو چیزی نمیخواهد. پس حضرت علی (ع) نزد
رسول خدا (ص) آمد، ولی شرمش آمد که در خواست خود را مطرح کند و بازگشت. سپس
در روز دوم نیز آمد ولی باز شرمش شد و بازگشت. آنگاه در روز سوم آمد که
رسول خدا (ص) از او (ع) پرسید:
«ای علی، آیا خواستهای داری؟»
عرض کرد:
«بله یا رسول الله (ص)»
فرمود:
«شاید که برای خواستگاری آمدهای؟»
عرض کرد:
«بله، یا رسول الله»
فرمود:
«آیا چیزی نزد خود داری؟»
علی (ع) عرض کرد:
«ای رسول الله (ص)، چیزی جز زرهام ندارم»
پس رسول خدا (ص) فاطمه را به دوازده و نیم اوقیۀ طلا به وی تزویج کرده و زرهاش را به وی باز گردانید.
خطبه عقد
حلبی در مناقب آل ابی طالب
مینویسد: نبی اکرم (ص) در هنگام تزویج فاطمه (س) به علی (ع)، خطبهای
ایراد کرد که آن را امام رضا (ع) و یحیی بن مَعین در امالیاش و ابن بُطّة
در الانابه به صورت بی سند از انس بن مالک نقل کردهاند که آن حضرت (ص)
فرمود:
«الحمدلله
المحمود بقدرته، المطاع فی سلطانه، المرغوب الیه فیما عنده، الموهوب من
عذابه، النافذ امره فی سمائه وارضه، خلق الخلق بقدرته ومیّزهم باحکامه
واعزّهم بدینه واکرمهم بنبیّه محمّد.
انّ
الله جعل المصاهرة نسباً لاحقاً وامراً مفترضاً وَشَبحَ بهاالارحام
والزمها الانام. قال تعالی «هو الذی خلق من الماءِ بشراً فجعله نسباً
وصهراً»
ثم اِن الله تعالی امرنی ازوّج فاطمه من علی، وقد زوّجتها ایاه علی
اربعمئة مثقال فضه (کذا) اِنْ رضیتَ یا علی.» فقال علی (ع) رضیتُ یا رسول
الله»
شب ازدواج
خوارزمی در المناقب مینویسد: رسول خدا (ص) رو به زنان کرد و گفت:
«همانا
دخترم را به پسر عمویم تزویج کردم و شما مقام و منزلت دخترم را نزد من
میدانید و حال او را به علی (ع) سپردهام. پس برای او بهتر از دختران خویش
اقدام کنید»
زنان
در اتاق فاطمه (س) فرشی از لیف و یک بالش و پردهای خیبری و یک تشت لباس
شویی گذاشتند و ام ایمن هم دربان شد. آنها برخواستند و بر حضرت زهرا
زیورهایی آویختند و خوشبویش نمودند و رسول الله (ص)
بلال را فرا خواند و به او فرمود:
«حال
که ازدواج دخترم، با پسرعمویم است، دوست دارم که از سنتهای امت من این
باشد که در ازدواج ولِیمه (خوراک) بدهند. پس برو و یک گوسفند و پنج مُدّ جو
تهیه کُن تا مهاجران و انصار را دعوت کنم»
بلال آنها را آماده کرد و نزد رسول الله (ص) آورد و آن حضرت آن را جلوی خود گذارد. سپس فرمود:
«ای بلال مردم را دعوت کن که دسته دسته به مسجد بیایند»
مردم
گروه گروه به مسجد آمدند و پس از غذا خوردن میرفتند تا همگی اطعام شدند و
مقداری غذا باقی ماند. رسول الله (ص) مقداری از غذای باقی مانده را متبرّک
کرد و به بلال فرمود:
«اینها را نزد زنان ببر و بگو: این غذا را بخورید و کسانی که با شما هستند را با آن اطعام کنید»
سپس
رسول خدا (ص) به همراه علی (ع) به خانهاش آمد و فاطمه را صدا زد. هنگامی
که فاطمه (س) جلو آمد، همسرش را دید که با رسول الله (ص) است. رسول الله
(ص) به وی فرمود:
«نزدیک بیا»
فاطمه
(س) به پدر نزدیک شد. رسول الله دست او را و دست علی (ع) را گرفت و هنگامی
که خواست دست فاطمه را در دست علی (ع) قرار دهد، دل فاطمه گرفت و اشک
چشمانش جاری شد... پس آن حضرت سر خود را بالا گرفت و فرمود:
«چه
چیز باعث گریه تو شده است؟ به خدا قسم که من در حق تو کوتاهی نکردهام و
قدر تو را گرامی داشته و تو را به تزویج بهترین فردِ خاندانم در آوردهام و
به خدا سوگند که تو را به تزویج کسی در آوردهام که سیّد و آقای دنیا و
آخرت و از صالحان میباشد»
پس فاطمه (س) آرام گرفت و دستش را در دست نبی اکرم (ص) قرار داد و آن حضرت (ص) دست او را در دست علی (ع) قرار داد و فرمود:
«به سوی خانه خودتان بروید. خداوند این ازدواج را بر شما مبارک گرداند و کارهایتان را اصلاح کند.[11] شما همچنان باشید تا دوباره برگردم»
سپس نبی اکرم مراجعت کرد و در زد. ام ایمن گفت: کیست؟ فرمود:
«من رسول الله (ص) هستم»
ام ایمن در حالی که میگفت: پدر و مادرم فدایت باد، در را باز کرد. رسول الله (ص) از او سؤال کرد:
«آیا برادرم اینجاست ای اُمّ ایمن؟»
جواب داد: برادرت کیست؟ فرمود:
«علی بن ابیطالب»
عرض کرد: ای رسول خدا (ص) آیا او برادر تو است در حالی که دامادت میباشد؟ فرمود:
«بله»
آنگاه
ام ایمن گفت: ما حلال و حرام را از تو یاد میگیریم. آن گاه نبی اکرم (ص)
داخل شد و وقتی که زنان از پشت پرده او را دیدند از جای خود برخاستند و به
سرعت خارج شدند و وقتی که (اسماء بنت عمیس) او را دید، آماده رفتن شد که
رسول خدا (ص) فرمود:
«تو در اینجا چه کاری انجام میدهی؟»
گفت:
من از دخترت محافظت میکنم. دختران جوان در شب ازدواج به همراهی احتیاج
دارند تا اگر حاجتی داشتند، برایشان انجام دهد. رسول خدا (ص) به او فرمود:
«از خدا میخواهم که در همه حال نگهدار تو باشد و تو را از شرّ شیطان در امان نگه دارد. برایم ظرف آبی بیاور»
اسماء
برخاست و ظرفی را از آب پُر کرد و آن را آورد. نبی اکرم (ص) صورت و پاهایش
را با آن شُست و مقداری از آن را مضمضه کرد. سپس فاطمه را فرا خواند.
فاطمه در حالی که لباس بزرگ و نقابی بر چهره داشت نزد او آمد. آن حضرت مشتی
از آب برداشت و آن را بر سرش پاشید و کف دیگری برداشت و بر دستهایش پاشید و
آن گاه مقداری هم به گردن و بدنش پاشید. سپس فرمود:
«خدایا فاطمه از من و من از فاطمه هستم. پس همان طوری که پلیدی را از من دور کردی و مرا تطهیر نمودی، او را هم تطهیر کُن»
پس از
آن به او فرمود که از آن آب بخورد و رویش را با آن بشوید و با آن مضمضه و
استنشاق کند. سپس ظرف دیگری از آب طلب کرد و علی (ع) را فرا خواند و همین
عمل را انجام داد و برای او به همین صورت دعا کرد و آن گاه فرمود:
«خداوند دلهایتان را به هم نزدیک و مهربان کند و نسل شما را مبارک گرداند و کارهای شما را اصلاح کند»
امام علی علیه السلام و فاطمه زهراسلام الله علیها
- در فلکها اختران از شور آن فرخنده سور
با سرور و عیش شادى گشته از هر سو بکار
در چنین مجلس که وصفش را شنیدى مصطفى (ص)
از پى صرف طعام و آبهاى خوشگوار
خطبه غرّا بخواند و بست با صد خرمى
عقد مهر و ماه را چون حکم یزدان استوار
ز آن سپس بنمود آن شاهنشه کون و مکان
حضرت صدیقه را بر ناقه شبها سوار
ز آن همایون ناقه فرخنده پى با صد سرور
داشت سلمان از پى فخریه بر دوشش مهار
بود جبریلش به صد عزت روان اندر یمین
بود میکالش به صد شوکت روان اندر یسار
با دل خرم عقیل و حمزه و جعفر ز پى
تیغها بگرفته بر کف با هزاران اقتدار
دختران پاک عبدالمطلب خرد و بزرگ
تهنیت گویان بدند اندر قفایش رهسپار
عترت عبدالمناف از وجد آن خرم زفاف
با زنان مصطفى بودند شاد و شادخوار
حور و غلان و ملک از هر طرف با صد شعف
گرد او صف بسته بودندى هزار اندر هزار
با چنین عزت بیاوردند آن صدیقه را
تا در دولت سراى والد هشت و چهار
دست هزار را نبى بگرفت و در دست على
داد و آنکه دادشان در حجله شادى قرار
شاد شد خورشید گردون نبوت را روان
زهره زهرا چو آمد مشترى را در کنار
زیارت امام على(علیه السلام)و
حضرت فاطمه زهرا(س) در روزهای یکشنبه
زیارت امام علی علیه السلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
اَلسَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِیَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، اَلْمُثْمِرَةِ
سلام بر درخت طیّبه نبوّت و کهن درخت تنومند
هاشمى که درختى است تابان و بارور
بِالنُّبُوَّةِ، اَلْمُونِقَةِ بِالاِْمامَةِ، وَ عَلى ضَجیعَیْکَ آدَمَ وَ نُوح عَلَیْهِمَا السَّلامُ،
به نبوت و سرسبز و خرم به امامت و بر دو آرمیده
در کنارت آدم و نوح علیهما السلام
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَعَلى اَهْلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ عَلَى
سلام بر تو و بر خاندان پاک و پاکیزه ات سلام بر تو و بر
الْمَلائِکَةِ الْمُحْدِقینَ بِکَ، وَالْحآفّینَ بِقَبْرِکَ، یا مَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ،
فرشتگانى که تو را در برگرفته و اطراف قبرت
را گرفته اند اى مولاى من اى امیرمؤمنان
هذا یَوْمُ الاَْحَدِ وَهُوَ یَوْمُکَ وَبِاسْمِکَ، وَاَ نَا ضَیْفُکَ فیهِ وَجارُکَ، فَاَضِفْنى
امروز روز یکشنبه است و آن روز تو و بنام توست
و من در این روز مهمان تو و در پناه توام پس اى
یا مَوْلاىَ وَ اَجِرْنى، فَاِنَّکَ کَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ، وَ مَأْمُورٌ بِالاِْجارَةِ،
مولاى من پذیراییم کن و پناهم ده که براستى تو کریمى
و مهمان نوازى را دوست دارى و مأمور به پناه دادنى
فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْکَ فیهِ، وَرَجَوْتُهُ مِنْکَ، بِمَنْزِلَتِکَ وَ آلِ بَیْتِکَ عِنْدَاللهِ،
پس انجام ده آنچه را که من میل بدان دارم و
از تو امیدوارم به حق مقام و منزلت تو و خاندانت نزد خدا
وَمَنْزِلَتِهِ عِنْدَکُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّکَ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ،
و منزلت او در نزد شما و به حق پسر عمویت
رسول خدا درود و سلام خدا بر او و آلش
وَعَلَیْهِم اَجْمَعینَ.(1)
و بر همه آنها باد.
زیارت اوّل صدّیقه کبرى(علیها السلام):
اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ، اِمْتَحَنَکِ الَّذى خَلَقَکِ، فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ
سلام بر تو اى آزمایش شده، آزمودت
آن خدایى که تو را آفرید پس تو را در آنچه آزمود
صابِرَةً، اَ نَا لَکِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوکِ وَوَصِیُّهُ صَلَواتُ اللهِ
بردبار یافت و من مقام شامخت را تصدیق دارم و بر آنچه
پدرت و همچنین وصى او که درود خدا بر ایشان باد
عَلَیْهِما، وَاَنـَا اَسْئَلُکِ اِنْ کُنْتُ صَدَّقْتُکِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ
آورده اند صابرم و از تو مى خواهم که اگر تو را تصدیق کرده ام
تصدیق مرا به آن دو نیز برسانى تا دلم را شاد
نَفْسى، فَاشْهَدى اَنّى ظاهِرٌ بِوِلایَتِکِ، وَ وِلایَةِ آلِ بَیْتِکِ صَلَواتُ اللهِ
گردانى و گواه باش که من پشت گرم
به ولایت تو و ولایت خاندانت صلوات الله
عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.(2)
علیهم اجمعین هستم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
زیارت دوم صدّیقه کبرى(علیها السلام):اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَةُ، اِمْتَحَنَکِ الَّذى خَلَقَکِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ، وَکُنْتِ
سلام بر تو اى آزمایش شده آن کس که تو را
آفرید پیش از آن که تو را خلق کند آزمودت و تو
لِمَا امْتَحَنَکِ بِه صابِرَةً، وَ نَحْنُ لَکِ اَوْلِیاءٌ مُصَدِّقُونَ، وَ لِکُلِّ ما اَتى بِهِ
در آن آزمایش بردبار و شکیبا بودى و ما دوستان
تو و تصدیق کنندگان شماییم و در برابر هر چه
اَبُوکِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَ سَلَّمَ، وَ اَتى بِهِ وَصِیُّهُ عَلَیْهِ السَّلامُ مُسَلِّمُونَ،
پدرت (صلّى الله علیه و آله و سلّم)، و
وصیش (علیه السلام) آورده اند تسلیم هستیم
وَ نَحْنُ نَسْئَلُکَ اللّهُمَّ اِذْ کُنّا مُصَدِّقینَ لَهُمْ، اَنْ تُلْحِقَنا بِتَصْدیقِنا بِالدَّرَجَةِ
و اى خدا ما از تو مى خواهیم همچنانکه ما
تصدیق کننده این بزرگان هستیم تو هم
ما را بخاطر همین تصدیقمان به درجه
الْعالِیَةِ، لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلایَتِهِمْ عَلَیْهِمُ السَّلامُ.(3)
عالیه اى برسانى تا ما خود را مژده دهیم که بخاطر
دوستى و ولایت این خانواده علیهم السلام پاک شدیم.
سلام
به روزم
تشریف بیار
یاعلی
@};-